Pimmez' neurotransmitteroverschot

Dit is een Egolog. Mijn wereld. Mijn verhalen. Mijn muziek. Ik zeg best vaak wat ik denk. Dus doe ik lang niet altijd wat ik zeg. Omdat dat meestal niet kan. En vaak niet mag.

20 mei 2005

Phobias

Phobias
Al zolang ik me kan herinneren, heb ik een onredelijke angst voor spinnen. Mijn eigen toilet ga ik niet in zonder eerst op zes plekken te kijken waarvan ik weet dat ze het fijne plekjes vinden. Ik ben overdadig vatbaar voor horrorverhalen met een spin in de hoofdrol, en als ik onverwachts met een achtvoeter wordt geconfronteerd, kan dat in een paniekaanval of een huilbui resulteren.

Rationeel weet ik dat ze me niets kunnen doen. Zelfs de engste exemplaren in onze regio zullen mijn goed beschermde lichaam niet ernstig kunnen schaden. Vogelspinnen zijn op een vreemde manier zelfs mooi, als ze stilzitten. Goede vriendin en bugkiller Sigrid gaf me voor mijn verjaardag een plastic therapiespinnetje. Vier centimeter van teen tot teen. Zolang-ie op de vensterbank blijft, groet ik hem elke ochtend vriendelijk: Ha Brutus!

Er zit dus verbetering in! Zelfstudiefreak als ik ben, heb ik jaren terug op een boekenmarkt een zelftherapieboek over fobieën op de kop getikt. En net in de trein zag ik een magazine liggen met een grote kop phobias. Helaas: allebei de redacties maken dezelfde kapitale blunder. Een hele grote spin op de voorpagina om het onderwerp herkenbaar te maken. Met als direct gevolg dat ik het niet op durf te pakken en voorlopig dus niet van m'n angst afkom.

2 reacties:

  • Op 24/5/05 01:50 , Blogger Richard zei...

    Heeft Hartog thuis niet nog iets rondkruipen waarmee je (veilig achter glas) de confrontatie met je fobie aan kunt gaan?

     
  • Op 24/5/05 17:17 , Blogger Pimmez zei...

    Die spreek ik al een tijdje niet meer, en ik vermoed dat dat zo blijft tot hij leert hoe een mens over zijn trots heenstapt... maar hij had ooit wel plannen om spinnen te houden, dus dat zal er inmiddels wel van zijn gekomen.

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage